Op
beide foto’s staat het bewuste vliegtuig met als kenteken M-2op een onbekend
(vlieg)veld. Met enig zoeken heb ik achterhaald dat de M-2 eigendom was van
Denemarken. Omdat dit soort vliegtuigen onder meer gebruikt werd op
vliegtuigmoederschepen (bijvoorbeeld door Spanje) ging ik er vanuit dat het tot
de Deense marine behoorde. Het Danmarks Flyvehistoriske Museum verstrekte
echter andere informatie. Knud Rasmussen schreef mij dat in 1936 twee Autogyro
Cierva C. 30 (de M1 en 2) waren geleverd vanuit Engeland aan Denemarken. Echter
niet aan de Deense marine maar aan de Haerens Flyvertropper die vanaf land
opereerden. Beide vliegtuigen waren aangekocht ter vervanging van de in de
jaren dertig verouderde ballons uit het zogenaamde ‘Ballonparken’. Nadat
Denemarken werd bezet door de Duitse troepen werden beide vliegtuigen aan
Zweden verkocht. Maar nog steeds is er geen relatie met De Schelde en/of
Nederland.
De
krantenbankzeeland.nl lichtte een klein tipje van de sluier op. Op 18 maart
1931 schreef de Vlissingse courant dat binnen enkele maanden het vliegtuig
gebouwd volgens het ontwerp van de Spanjaard La Cierva ook door particulieren
gekocht kon worden. Het staat dan bekend als het ‘windmolen’-vliegtuig vernoemd
naar de horizontaal draaiende wieken. In de praktijk werd dit ontwerp aangeduid
als een auto-giro met de eigenschappen van een helikopter. In mei 1932 landde
de auto-giro op Schiphol komende vanuit Engeland en bestuurd door de uitvinder
zelf de Spaanse markies De la Cierva. Er werd zelfs een demonstratievlucht uitgevoerd.
In de loop der tijd verbeterde De la Cierva zijn uitvinding. In maart 1935
maakte hij bekend dat zijn auto-giro nagenoeg hetzelfde presteerde als een helikopter.
Het was mogelijk rechtop te stijgen tot een hoogte van 6-30 meters en dan de koers
onder de gewenste klimhoek te vervolgen. Deze verbetering maakte de auto-giro
dus ook uitstekend geschikt voor gebruik op zee. Zonder veel problemen kon men
opstijgen en neerkomen op een vliegdek. Aanpassingen als kranen om haar weer
aan boord te hijsen of katapulten voor de lancering waren niet nodig. Zij kon
op eigen kracht vertrekken en ‘parkeren’. In de Verenigde Staten begon men
in1936 in licentie een militaire uitvoering te bouwen. Datzelfde jaar kwam haar
uitvinder om bij een vliegtuigongeluk met het KLM vliegtuig De Lijster! De
Zierikzeesche nieuwsbode van 18 augustus 1937 kan weleens de oplossing geven
voor de bewuste foto’s. Vanwege de weersomstandigheden was de luchtvaartpropaganda
middag op het vliegveld te Haamstede uitgesteld en verschoven naar zaterdag 21
augustus. Dertien vliegtuigen zouden deelnemen aan de 4e Scheldevlucht.
Beroepspiloten gingen voor de Zilveren Scheldebeker en amateurs voor de
Zilveren Scheldemeeuw. Gestart werd om 14.30 te Vlissingen voor een traject van
110 kilometer
met een tussenlanding te Haamstede die maximaal 40 minuten mocht duren. Onder
de deelnemers was Slot met zijn Scheldemusch en als speciale attractie een autogiro.
Op 3 augustus schreef de Vlissingse Courant dat aan de derde Scheldevlucht ook
een auto-giro had deelgenomen namelijk de Nederlandse sportvlieger H.J. v.d.
Velden met de G-ACXG. Vanuit Soesterberg was echter afgezegd door de luchtmacht.
Kortom het is nog steeds niet duidelijk hoe het zit met de foto’s en waar ze
zijn geschoten. We hebben er echter wel twee mooie plaatjes aan over gehouden!