In
2018 werden de dokregisters van de diverse gegraven en drijvende droogdokken in
het bezit van en gebruikt door de Kon.Mij. De Schelde door de Stichting
Scheepsbouwgeschiedenis Vlissingen overgedragen aan het Gemeentearchief
Vlissingen. Inmiddels zijn deze registers gedigitaliseerd en geplaatst op het
internet.
Men
kan nu een indruk krijgen welke schepen wanneer gedokt werden ongeacht of het
nu om nieuwbouw of reparaties ging. De dokdata zijn ook handig bij het
identificeren van individuele schepen en/of het dateren van foto’s.
Gecombineerd met andere documenten wordt het beeld van wat er gebeurde op de
werf verder ingekleurd.
Een
mooi voorbeeld hoe een en ander in het werk ging is de tewaterlating van
bouwnummer 227 op 3 en 4 februari 1944. In toegang 532 bevinden
zich diverse tekeningen waarbij als trefwoorden droogdok, hulpbruggen, dekschuiten en trawlers worden genoemd. Tot nog toe konden we deze
tekeningen niet precies duiden.
Een schrift met aantekeningen dat ook door de Stichting werd overgedragen, levert onverwacht een verslag op van wat zich afspeelde. J.J. Vader beschrijft nauwgezet de ingenieuze tewaterlating van de Vorpostenboot bouwnummer 227 in het droogdok.
Gemeentearchief Vlissingen inv.nr. 532.5329
Een schrift met aantekeningen dat ook door de Stichting werd overgedragen, levert onverwacht een verslag op van wat zich afspeelde. J.J. Vader beschrijft nauwgezet de ingenieuze tewaterlating van de Vorpostenboot bouwnummer 227 in het droogdok.
De
Kon. Mij. De Schelde had de opdracht gekregen een serie
vistrawlers (bouwnummers 227-236) te bouwen voor de Deschima Seebeckwert te Wesermunde. Bouwnummer
227 was op 4 juni 1941 besteld en op 1 juli 1942 werd de kiel naast het
Eilanddok gelegd. Op 4 februari 1944 werd zij te water gelaten in het Eilanddok
met behulp van 4 dekschuiten, 8 lorries en 4 liggers. Tussen 25 maart en 2
september 1944 werd het schip drie keer gedokt en uiteindelijk op 6 september
1944 naar Rotterdam versleept. In 1945 werd zij bij de firma De Bijker te
Gorinchem voltooid en in dienst gesteld als de Antares bij Hochseefischerei
Nordstern AG, Bremerhaven, Duitsland.